Wanneer je op locatie bent bij een storing of potentieel defect product is het belangrijk alle nodige informatie te verzamelen om te voorkomen dat je op een later moment terug moet.
Ook is het aan te raden altijd de troubleshooting door te nemen en uit te proberen.
Aanmaken van een ticket
Mail naar service.benelux@wattkraft.com of klik hier voor het indienen van een RMA formulier.
Hieronder vind je per product een lijst met benodigde gegevens en meetwaardes. Voor een goed onderzoek en eventuele goedkeuring voor een RMA hebben wij de volgende zaken nodig voor het desbetreffende product:
Beschrijving (altijd)
- Probleemomschrijving en alarmmelding
- Installatienaam in FusionSolar
- Serienummer van het product
- Indien het product géén omvormer betreft, stuur dan ook het serienummer van de aangesloten omvormer mee
Bestanden (altijd)
- (!) Logfiles van alle aangesloten apparaten (zorg ervoor dat alle apparaten zijn geupdatet naar de nieuwste software versie voordat je de logfiles downloadt)
Zie: Hoe moet ik de software update uitvoeren?
Zie: Hoe download ik de Logfiles?
Omvormer (indien van toepassing)
- Serienummer van de Huawei omvormer
- Overzichtsfoto van de Huawei omvormer (1,5/2 meter afstand indien mogelijk)
- Foto van DC-connectoren
- Foto van de AC-aansluiting
- Foto gemeten spanningen op AC en DC met een multimeter
- Foto van isolatiemetingen van de strings in kΩ
- Videos van de LED status van de Huawei omvormer
Indien sprake van een DC probleem, minstens twee videos van LED status met DC schakelaar in beeld:
- video 1: minstens 1 string aangesloten op MPPT1
- video 2: minstens 1 string aangesloten op een andere MPPT
- Andere informatie die wordt verkregen met de suggesties voor probleemoplossing in de alarmmelding in FusionSolar
Batterij (indien van toepassing)
- Serienummer van de Huawei Luna ESS power module
- Serienummer van de Huawei Luna ESS energiemodule(s)
- Overzichtsfoto van de Huawei Luna ESS
- Video van de LED status van de Huawei Luna ESS
- Gedetailleerde foto bekabeling Huawei Luna ESS - zichtbare aansluitpunten van alle draden op de multiconnector (duidelijk op welke pin welke kleur draad is aangesloten)
- Foto DC bekabeling tussen power- én energiemodules
- Foto communicatiekabel van omvormer naar batterij: zichtbaar dat het een CAT6 shielded kabel (outdoor shielded twisted pair cable (8 cores)) betreft en géén CAT5 of andere soort kabel
- Foto communicatiekabel tussen power- én energiemodules (meegeleverde kabels)
- Andere informatie die wordt verkregen met de suggesties voor probleemoplossing in de alarmmelding in FusionSolar
Extra batterijtoren (indien meerdere batterijen in cascade geïnstalleerd zijn)
- Serienummer van tweede Huawei Luna ESS power module
- Serienummer van de Huawei Luna ESS energiemodule(s)
- Overzichtsfoto van de Huawei Luna ESS - inclusief eerste batterijtoren
- Video van de LED status van de Huawei Luna ESS
- Gedetailleerde foto bekabeling Huawei Luna ESS: zichtbare aansluitpunten van alle draden op de multiconnector (duidelijk op welke pin welke kleur draad is aangesloten)
- Foto DC bekabeling tussen power- én energiemodules
- Foto DC bekabeling tussen batterijtorens
- Foto communicatiekabel tussen batterijtorens: zichtbaar dat het een CAT6 shielded kabel (Outdoor shielded twisted pair cable (8 cores)) betreft en géén CAT5 of andere soort kabel
- Foto communicatiekabel tussen power- én energiemodules (meegeleverde kabels)
- Andere informatie die wordt verkregen met de suggesties voor probleemoplossing in de alarmmelding in FusionSolar.
Smart Power Sensor / EMMA (indien van toepassing)
- Foto van het serienummer van de Smart Power Sensor
- Foto CT klemmen
- Foto's spanningsmeting per fase: weergeven van faseovereenstemming tussen faseaansluiting op omvormer en faseaansluiting op Smart Power Sensor (indien 3-fase aansluiting)
(zie toelichting: Fase verschuiving tussen de voeding en de meetspoelen) - Gedetailleerde foto bedrading Smart Power Sensor / EMMA - zichtbare aansluitpunten van alle draden
Optimizer* (indien van toepassing)
- Foto van het serienummer van de optimizer
- Foto meting weerstand per optimizer in kΩ (of spanning bij oudere optimizer modellen)
- Foto meting weerstand per string in kΩ (of spanning bij oudere optimizer modellen)
- Foto's metingen polariteit per optimizer in kΩ
- Foto's metingen polariteit per string in kΩ
Zie het artikel Optimizer troubleshooting (450W-P2 en 600W-P) voor een toelichting en overige benodigde informatie en foto's in geval van probleemoplossing bij optimizers
*Bij andere optimizermodellen volgt u de probleemoplossing zoals beschreven in de handleiding van het juiste model. - Andere informatie die wordt verkregen met de suggesties voor probleemoplossing in de alarmmelding in FusionSolar
EV Smart Charger (indien van toepassing)
- Serienummer van de laadpaal
- Overzichtsfoto van de laadpaal (1,5/2 meter afstand indien mogelijk)
- Model van de smart power sensor
- Beschrijving van netwerkverbinding tussen omvormer, smart power sensor, laadpaal en router (en eventuele betrokken apparatuur zoals switches en extenders)
- ...
- Andere informatie die wordt verkregen met de suggesties voor probleemoplossing in de alarmmelding in FusionSolar
Overig (indien relevant)
- Foto van de aardlekautomaat met leesbare specificaties
Wanneer we iets missen is het mogelijk dat Huawei zal vragen om dit alsnog aan te leveren. Dit zou dan betekenen dat je alsnog terug moet naar locatie. Ook kan Huawei na analyse alsnog om nieuwe gegevens vragen. Echter, door bovenstaande lijst te volgen en deze informatie te verzamelen kunnen we dit zoveel mogelijk voorkomen of beperken.
Ben je niet op locatie maar heb je een probleem lees dan eerst het dit artikel:
RMA Procedure - Ticket aanmaken zonder locatiebezoek (remote analyse)
In het volgende artikel vind je hoe een garantieprocedure in zijn werk gaat: