Om als installateur een bestaande installatie over te nemen van de originele installateur zijn er drie opties:
Optie 1: Eigenaar ontkoppelt omvormer en andere apparaten van de geregistreerde installatie in FusionSolar
Optie 2: Installateur ontkoppelt op locatie de omvormer en andere apparaten van het Beheersysteem door in te loggen in de omvormer
Optie 3: Originele installateur verwijdert geregistreerde omvormer en andere apparaten uit de bestaande plant in FusionSolar (data gaat mogelijk verloren)
Optie 4: Nieuwe dongel installeren
Optie 5: Migratie uitvoeren van de installatie in FusionSolar
Optie 6: Alleen inzage nodig zonder bewerkingsrechten? Je kunt dan kiezen voor de optie 'Plant Sharing'
(!) Belangrijk: als een apparaat ontkoppeld wordt kan de data behouden blijven. Als een apparaat verwijderd wordt, wordt ook de data verwijderd.
Wanneer kies je voor optie 1, 2, 3, 4 of 5?
Heeft de klant al een login, dan is optie 1 waarschijnlijk het meest makkelijk en snel. Heeft de klant geen login, dan is het ter plaatse ontkoppelen van de apparaten (2) of het benaderen van de oorspronkelijke installateurom de apparaten te verwijderen (3) de moeite waard. Door het laten verwijderen van de apparaten uit de bestaande installatie in FusionSolar kan de omvormer opnieuw gekoppeld worden aan een nieuwe plant in jouw installateursaccount (let wel op: hiermee verlies je de historische data).
Is de huidige dongel defect of wordt er gekozen voor een andere soort dongel op moment van overname, dan kun je er ook voor kiezen de commissioning te doen via het scannen van de QR code van de nieuwe dongel (4). Let er dus op dat je bij installatie van een nieuwe dongel tijdens de stap ‘Apparaat toevoegen’ in de app de dongel scant/invoert en niét de omvormer. Optie 5, een migratie uitvoeren is in uitzonderlijke gevallen mogelijk maar is niet altijd even makkelijk. Lees hieronder de stappenplannen per optie.
Is de huidige dongel defect of wordt er gekozen voor een andere soort dongel op moment van overname, dan kun je er ook voor kiezen de commissioning te doen via het scannen van de QR code van de nieuwe dongel (4). Let er dus op dat je bij installatie van een nieuwe dongel tijdens de stap ‘Apparaat toevoegen’ in de app de dongel scant/invoert en niét de omvormer. Optie 5, een migratie uitvoeren is in uitzonderlijke gevallen mogelijk maar is niet altijd even makkelijk. Lees hieronder de stappenplannen per optie.
Hoe voer je de stappen precies uit?
Optie 1: Ontkoppeling door eigenaar
- Eigenaar: geregistreerde omvormer(s) en andere apparaten ontkoppelen in de bestaande FusionSolar plant
- Ik > installatiebeheer > Apparaten toevoegen > Klik op prullenbak icoon naast het apparaat > Selecteer 'Apparaat ontkoppelen' > Bevestig
Optie 2: Ontkoppeling door in te loggen op de omvormer
Zie hoofdstuk 2 in de bijlage (Unbind a Device in App via Local Commissioning - Logged out.pdf)
Optie 3: Verwijdering door originele installateur
-
Originele installateur: geregistreerde omvormer(s) en andere apparaten verwijderen uit de bestaande FusionSolar plant
-
Ik > installatiebeheer > Apparaten toevoegen > Klik op prullenbak icoon naast het apparaat > Bevestig
-
Ik > installatiebeheer > Apparaten toevoegen > Klik op prullenbak icoon naast het apparaat > Bevestig
-
Nieuwe installateur:
- (op locatie) omvormer instellen en juiste domein instellen: inloggen op omvormer (Installatiewizard of 'In gebruikname apparaat') > Instellingen > Communicatieconfiguratie > Configuratie beheersysteem > [domeinnaam]
- Wijzig domeinnaam naar: intl.fusionsolar.huawei.com
-
Installatie aanmaken > apparaat toevoegen > omvormer toevoegen (omvormer QR-code scannen of serienummer invoeren)
Optie 4: Nieuwe dongel
- Nieuwe dongel installeren
- Installatiewizard van omvormer voltooien
- Installatie aanmaken: Ik > installatie beheer > installatie toevoegen (met + knop) > serienummer van dongel invoeren of QR-code van dongel scannen. Let op! Dus niet die van de omvormer.
Optie 5: Migratie
Een migratie is alleen mogelijk als de installatie zich al in dezelfde FusionSolar region bevindt als waarin het nieuwe installateursaccount zich ook bevindt. Ook is de migratie enkel uit te voeren met een company admin account en zijn er diverse gegevens nodig: zie hier de FusionSolar migratie handleiding. Dit is daarom niet de meest eenvoudige oplossing.
Optie 6: Plant Sharing
Functie: Plant Sharing
Vervolgstappen
Aanmaken van de gebruiker
Vervolgstappen
Aanmaken van de gebruiker
Maak een nieuwe gebruiker aan. Als de gebruiker hetzelfde e-mailadres gekoppeld wil hebben zoals gebruikt aan het oude gekoppelde gebruikersaccount, dan moet de gebruiker zelf eerst het originele gebruikersaccount verwijderen:
In FusionSolar app: klik op Ik > Instellingen > Accountbeveiliging > Verwijderen van account
Probleemoplossing
Veelvoorkomende foutmelding: "Geen verwante apparaatgegevens gevonden"
Bij deze melding controleer je het ingestelde domein van de omvormer:
- Inloggen op omvormer (Installatiewizard of 'In gebruikname apparaat') > Instellingen > Communicatieconfiguratie > Configuratie beheersysteem > [domeinnaam]
-
Wijzig domeinnaam naar: intl.fusionsolar.huawei.com
Toelichting: het domein intl.fusionsolar.huawei.com wordt bij het toevoegen van een omvormer aan een plant in FusionSolar automatisch omgezet naar de juiste region of ‘uni’. Bij het opnieuw registreren van een omvormer staat deze waarde dus niet meer op intl.fusionsolar.huawei.com. Daarom moet deze opnieuw worden ingesteld.